تهران

روتاری اواپراتور آزمایشگاهی

روتاری اواپراتور آزمایشگاهی

 روتاری اواپراتور آزمایشگاهی 

از دستگاه روتاری اواپراتور آزمایشگاهی به منظور حذف و جداسازی کارآمد حلال ها از نمونه استفاده می گردد. این فرآیند توسط تبخیر صورت می گیرد. عرضه تجاری روتاری اواپراتور یا همان تقطیر در خلاء در سال 1957 توسط کمپانی Buchi انجام شد و 7 سال بعد از اولین عرضه به صورت انحصاری درآمد. استفاده از این دستگاه محدود به آزمایشات کوچک نبوده بلکه در صنایع مختلف همچون صنایع دارویی، بیولوژیکی، غذایی، شیمیایی و… نیز مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مزایای دستگاه روتاری اواپراتور  در مقایسه با تقطیر سنتی؛ دقت و بازدهی بالای این دستگاه می باشد. گستره بسیار استفاده از این دستگاه نیز از دیگر مزایای آن بشمار می آید. به کمک لوازم آزمایشگاهی ،روتاری آزمایشگاهی، حلال فرار در مخلوط مایع با تبخیر و متراکم سازی از این مخلوط خارج می گردد. روتاری ها با توجه به کاربردی که دارند، دارای انواع مختلف ذیل هستند:
  • روتاری تخلیه: این نوع از روتاری از پایین، گاز نیتروژن را به درون نمونه دمیده و سبب می شود که تبخیر فاز مایع با سرعت بیشتری انجام شود.
  • روتاری چرخشی عملکرد روتاری آزمایشگاهی چرخشی بدین شکل است که با ایجاد نیروی گریز از مرکز، سبب می شود که سرعت تبخیر افزایش پیدا کند.
  • روتاری ترکیبی: در روتاری های ترکیبی، فرآیند مورد نظر با استفاده از سیستم تقطیر و حرکت دورانی انجام می شود
 
روتاری اواپراتور ازمایشگاهی
روتاری اواپراتور ازمایشگاهی ایرانی
 

 

روتاری اواپراتور آزمایشگاهی

 
اجزای تشکیل دهنده روتاری آزمایشگاهی
یک دستگاه روتاری اواپراتور آزمایشگاهی (rotary evaporator) از اجزای مختلفی تشکیل شده است. از جمله این اجزا عبارتند از:
  • یک بالن به منظور جمع آوری حلالی که از نمونه جداسازی شده است.
  • محفظه نمونه
  • موتور الکتریکی جهت چرخاندن شیشه نمونه یا بالن تبخیر
  • مبرد یا کندانسور با یک مارپیچ جهت خنک سازی بخارها و تبدیل آنها به مایع
  • وجود فلاسک در پایین کندانسور به منظور اخذ حلال دوبار تقطیر
  • سیستم خلاء به منظور کاهش فشار در محفظه نمونه و سرعت بخشیدن به فرآیند تبخیر
  • کنترل پنل
  • حمام مایع گرم جهت حرارت دادن به نمونه ای که قرار است فرآیند تبخیر روی آن انجام شود.
شیشه هایی که در مسیر جریان کندانسور و بخار مورد استفاده قرار می گیرند؛ متناسب با هدف استفاده از دستگاه، ممکن است ساده یا پیچیده باشند. علاوه بر اجزاء اساسی ذکر شده، جهت ساخت روتاری اواپراتور از تجهیزات کارآمد و مدرن دیگری همچون نمایشگر دیجیتالی دما، کنترلر خلاء و… نیز استفاده می گردد.  
روتاری اواپراتور ازمایشگاهی
قیمت روتاری اواپراتور ازمایشگاهی
 

اجزای تشکیل دهنده روتاری آزمایشگاهی

 
نحوه عملکرد دستگاه روتاری اواپراتور آزمایشگاهی
عملکرد دستگاه روتاری اواپراتور آزمایشگاهی با فرآیند هضم و تقطیر آزمایشگاهی بدین نحو است که در این دستگاه، فلاسک حاوی محلول در حمام مایع گرم چرخانده می شود. اتصال این دستگاه به پمپ خلاء سبب کاهش فشار بالای حلال می گردد. با توجه به اینکه آب و حلال در این فشار کاهش یافته دارای نقطه جوش کمتری هستند لذا این دستگاه با کاهش فشار سبب تسهیل فرآیند جداسازی بخار از نمونه شده و حلال تبخیر می شود. اساس کار روتاری آزمایشگاهی بر پایه کاهش نقاط جوش مایعات توسط کاهش فشار آنها است. همین امر سبب بخار شدن حلال ها در فشار نرمال و دمای پایین تر از نقطه جوش آنها می گردد. این فرآیند به شکل تقطیر در خلا ازمایشگاهی انجام می پذیرد. در نهایت پس از تبدیل فاز گاز به مایع، ماده استخراج شده درون فلاسک جمع آوری می شود. عملکرد اواپراتور معکوس عملکرد کندانسور است. هدف اصلی دستگاه روتاری آزمایشگاهی سرعت بخشیدن به فرآیند تبخیر یک حلال می باشد. نحوه نیل به این هدف این است که خلاء سبب می شود فشار در سیستم کاهش پیدا کند. این کاهش فشار نیز سبب کاهش دمای جوش حلال می شود. در نهایت چرخش نیز سبب افزایش یافتن سطح حلال می گردد.  

نحوه عملکرد دستگاه روتاری اواپراتور آزمایشگاهی

 

 

نحوه راه اندازی دستگاه روتاری اواپراتور (rotary evaporator)
به جهت راه اندازی دستگاه روتاری اواپراتور باید مراحل ذیل طی شوند:
  • در گام اول باید دستگاه را روشن نمود.
  • در گام بعد لازم است دمای حمام مایع گرم بین 35c – 45c تنظیم گردد.
  • در مرحله بعد باید پمپ خلاء را روشن نمود و کنترلر شدت تبخیر را تنظیم کرد.
  • در پایان لازم است صبر کرده تا سیم پیچ و حمام به دمای لازم رسیده و برابر با نقطه تنظیم شوند.
به منظور استفاده بهینه از دستگاه هضم و تقطیر آزمایشگاهی لازم است به صورت کاملا اصولی از این دستگاه استفاده کرد. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد، تخلیه کامل فلاسک جمع آوری حلال، پیش از استفاده از این دستگاه می باشد تا احتمال مخلوط شدن مواد شیمیایی ناسازگار از بین برود. با آگاهی از نحوه استفاده درست از دستگاه روتاری می توان از آن به صورت بهینه و کارآمد استفاده کرد و طول عمر آن را افزایش داد.  
روش تمیز کردن دستگاه روتاری اواپراتور
نظافت بخش بیرونی دستگاه روتاری اواپراتور (rotary evaporator) بسیار ساده می باشد. کافی است که پارچه ای را با آب مرطوب نموده و به کمک مواد شوینده ملایم اقدام به تمیز کردن دستگاه نمود. لازم به ذکر است که از موادی مانند اتانول که قابل اشتعال هستند برای نظافت این دستگاه نباید استفاده کرد.  
نکات ایمنی لازم در استفاده از دستگاه روتاری آزمایشگاهی
پیش از استفاده از دستگاه روتاری اواپراتور آزمایشگاهی لازم است نکات ایمنی مربوط به استفاده از این دستگاه را بدانید. از جمله این نکات عبارتند از:
  • رعایت اصول ایمنی هنگام تمیز کردن دستگاه روتاری
  • قرار دادن دستگاه در محلی که فاقد هرگونه نوسان و لرزش در زمان کار باشد.
  • استفاده نمودن از ترانس ایمنی به منظور جلوگیری از نوسانات برق
 
خرید روتاری اواپراتور آزمایشگاهی (تقطیر در خلا ازمایشگاهی)
یکی از کاربردی ترین تجهیزات مورد نیاز در آزمایشگاه ها، دستگاه روتاری آزمایشگاهی می باشد. با توجه به اینکه حذف و جداسازی حلال، امری پرتکرار در آزمایشگاه ها است، لذا برای آزمایشگاه های مختلف، خرید روتاری اواپراتور آزمایشگاهی امر ضروری می باشد. این دستگاه امکان حذف و جداسازی حلال را با سرعت و کیفیت بالا فراهم می کند. اساس کار این دستگاه انجام فرآیند تقطیر با فشار کاهش یافته می باشد. قیمت دستگاه روتاری اواپراتور با توجه به حجم مخزن، شرکت سازنده و… متفاوت می باشد. با خرید روتاری آزمایشگاهی از شرکت های تولید کننده معتبر می توان از این دستگاه کاربردی برای سالیان طولانی استفاده بهینه نمود. دستگاه روتاری اواپراتور آزمایشگاهی دارای 24 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش میباشد برای خرید مقرون به صرفه و نیز خرید مستقیم از تولید کننده میتوانید به قسمت فروشگاه ما مراجعه کنید و روتاری اواپراتور ایرانی ساخت ایران ,شرکت ویژن آزما البرز بزرگترین تولید کننده ایرانی را به قیمت تولیدکننده خریداری کنید.  
مقالات مرتبط
۴ نظر
علی اکبر

کیفیت دستگاه فوق العاده میباشد

مدیر سایت

ممنون از انتخاب شما

اکبری

من به عنوان همکار از این شرکت خرید انجام میدهم خدمات پس از فروش فوق العاده ای دارند

مدیر سایت

سپاس از شما بزرگوار

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *